TERAPIA RĘKI
Ma na celu usprawnianie tzw. małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni.
Poprzez dostarczanie wrażeń dotykowych usprawniania poznawanie kształtów, struktur materiałów oraz kształtuje umiejętności ich rozróżniania.
Służy do:
- Osiągnięcia samodzielności w podstawowych czynnościach życia codziennego,
- Doskonali precyzyjne ruchy rąk,
- Poprawia umiejętność chwytu,
- Poprawia sprawność ruchową całej kończyny,
- Poprawia sprawność manipulacyjną dłoni,
- Poprawia koordynacje pomiędzy dłońmi,
- Wzmacnia koncentrację,
- Uczy zdolności skupienia uwagi i patrzenia,
- Poprawia koordynacje wzrokowo-ruchową,
- Stymulacja dłoni pobudza pośrednio ośrodek ruchowy mowy.
Wskazania do terapii ręki:
- Niepodejmowanie czynności manualnych( malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
- Problem z nauką czynności samoobsługi codziennej( ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
- Obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- Problem z koordynacja obu rąk podczas czynności manipulacyjnych,
- Trudności w wykonywaniu działań wymagających dużej precyzji (zbyt wolno lub za szybko niedbale),
- Problem z dotykaniem nowych i różnorodnych faktur,
- Porażenie mózgowe.
TERAPIA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Terapia Integracji Sensorycznej ( polega na rozwijaniu prawidłowego odbioru i analizy bodźców dostarczanych z otoczenia poprzez zmysły zewnętrzne ( wzrok, słuch, dotyk, smak, węch ) oraz płynące z własnego ciała poprze zmysły wewnętrzne ( równowaga, czucie głębokie ). Bardzo atrakcyjna terapia dla dziecka, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej, podczas której dostarczane są dziecku bodźce, których potrzebuje jego system nerwowy.
Na sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt prowadzone są indywidualne zajęcia z terapeutą. Podczas zajęć nie uczy się dziecka konkretnych umiejętności (np. pisania), lecz poprzez takie czynności, jak huśtanie w hamaku, turlanie czy jazda na deskorolce usprawniana jest praca systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które stanowią bazę do rozwoju tych umiejętności.
Terapia wpływa na motorykę, na koordynację wzrokowo – ruchową, komunikację, emocje i na pozostałe sfery rozwoju. Metodę integracji sensorycznej zalicza się do najważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi wykazującymi problemy w rozwoju. Kierowana jest przede wszystkim do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale z powodzeniem stosuje się ją także w przypadku niepełnosprawności intelektualnej i ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń. Może być ponadto wykorzystywana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się bądź stymulacja rozwoju dzieci prawidłowo rozwijających się.
Dostosowany indywidualny program do potrzeb dziecka z zachowaniem zasady stopnia trudności sprzyja utrzymaniu stałego zainteresowania dziecka i ciągłemu poprawianiu jego samooceny dzięki osiąganym sukcesom, które motywują do dalszej pracy.
REHABILITACJA W WODZIE
Woda dzięki wielu swoim właściwościom fizyko-chemicznym jest niemalże idealnym miejscem do prowadzenia rehabilitacji. Indywidualna praca fizjoterapeuty z pacjentem z wykorzystaniem współczesnych metod rehabilitacji w wodzie, pozwala na utworzenie programu usprawnienia dla osób w każdym przedziale wiekowym. Dzięki sile wyporu nasze ciało pozornie traci na wadze około 90%. Odpowiednia temperatura wody powoduje rozluźnienie mięśni i pobudza układ nerwowy. Natomiast opór wody przyczynia się do wzrostu siły mięśniowej.
Do najczęstszych schorzeń i niepełnosprawności kwalifikujących się do terapii w wodzie to:
- schorzenia neurologiczne
- ortopedycze
- wady postawy
- stany pooperacyjne
- MPDz
- i inne
Czynniki wpływające na efekty usprawniania pacjentów z wykorzystaniem środowiska wodnego:
- mniejsze obciążenie stawowe (wyporność)
- poprawa siły mięśniowej (opór)
- polepszenie zakresu ruchomości w stawach (odciążenie)
- zmniejszenie obrzęków (ciśnienie hydrostatyczne)
- poprawa stabilności tułowia
- poprawa stanu psychicznego (relaksacja)
- zmniejszenie objawów bólowych
- poprawa funkcjonowania nerek
- szybsza przemiana materii
- poprawa motoryki
METODA NDT – BOBATH
Metoda NDT – Bobath – to leczenie neurorozwojowe, szczególnie przydatne w rehabilitacji wcześniaków, niemowląt i dzieci najmłodszych.
Usprawnianie ma pomóc dziecku we wszechstronnym rozwoju tak , aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać swe możności na tyle, na ile pozwala istniejące uszkodzenie Ośrodka Układu Nerwowego.
Doświadczenia czuciowo-ruchowe takiego dziecka są odmienne co wywołuje nieprawidłowe odczuwanie własnego ciała oraz nieprawidłowy ruch. Reakcje prostowania i równowagi często
nie rozwija się. Zaburzenia w napięciu mięśni i niewłaściwe jego rozłożenie powodują powstanie odmiennych wzorców ruchowych, typowych dla poszczególnych zaburzeń. Pierwsze nieprawidłowe objawy dotyczą zwykle kontroli głowy i tułowia. Następnie rozwijają się nieprawidłowe ruchy w dystalnych częściach ciała. Dominują wzorce zgięciowe i wyprostne rozwój ruchów rotacyjnych jest znacznie upośledzony.
Głownie zasady usprawniania według koncepcji NDT-Bobath obejmują:
- normalizację napięcia mięśniowego poprzez obniżenie napięcia wzmożonego i podwyższanie obniżonego.
- hamowanie nieprawidłowych odruchów
- wyzwalanie ruchów w formie najbardziej jak to jest możliwie zbliżonej do prawidłowych, co zostaje osiągnięte poprzez wspomaganie i prowadzenie ruchu z punktów kluczowych, czyli punktów kontroli ruchu,
- wykorzystanie i ustalenie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach,
Terapia ćwiczy całe ciało dziecka, dostarcza odpowiednich doznań czuciowych i ruchowych, a dziecko jest dynamicznie aktywizowane. Pomoc przy wykonywaniu ruchu powinna być taka, aby zapewniała maksymalny i aktywny udział dziecka, jednocześnie nie wywoływała nieprawidłowych odpowiedzi wynikających ze zbyt dużego wysiłku czy stresu. Każdy ruch jest odpowiednio przygotowywany i połączony przemieszczeniem ciężaru ciała i środka ciężkości. Rodzaj, tempo i rytm ćwiczeń dobiera się indywidualnie. Podczas ćwiczeń dziecko nie powinno płakać, gdyż płacz zmniejsza skuteczność działań terapeutycznych oraz powinno mieć zapewnione pełne poczucie bezpieczeństwa, co warunkuje osiągnięcie współpracy.
NDT – Bobath jest koncepcją dynamiczną , modyfikowaną wraz z rozwojem wiedzy i doświadczeń w potrzebach rozwoju dziecka.
Metoda PNF
Metoda PNF (Proprioceptiv Neuromuscular Facilitation) – czyli torowanie nerwowo-mięśniowe. Podstawowym celem terapii jest praca nad funkcją, której chory potrzebuje.
Ruchy stosowane w tej metodzie oparte są na fizjologicznych ruchach tułowia i kończyn. Każdy ruch odbywa się w trzech płaszczyznach, co wymusza zaangażowanie do pracy maksymalnej ilości włókien mięśniowych. Wielokrotnie powtarzany ruch uruchamia funkcję plastyczności mózgu, powoduje utworzenie nowych połączeń neuronalnych w układzie nerwowym, co w konsekwencji skutkuje pojawieniem się prawidłowego wzorca ruchowego. Terapia metodą PNF postrzega pacjenta całościowo. Jest to metoda bezbolesna, wysoce edukująca pacjenta i skuteczna.
WSKAZANIA:
Neurologiczne:
- przebyte incydenty naczyniowe Ośrodkowego Układu Nerwowego w postaci udarów niedokrwiennych oraz krwotocznych mózgu
- wszelkie choroby powodujące zaburzenia w utrzymywaniu równowagi
- wszelkie choroby powodujące upośledzenie stereotypu chodu
- stwardnienie rozsiane (SM)
- choroba Parkinsona
- Mózgowe Porażenie Dziecięce (MPD).
Ortopedyczne:
- pacjenci pooperacyjni, u których występują zaburzenia funkcji mięśni w postaci deficytu masy oraz siły mięśniowej
- choroby mięśni szkieletowych (m.in. dystrofie, zaburzenia metaboliczne, zmiany zapalne)
- stany po złamaniach kości
- uszkodzenia tkanek miękkich aparatu ruchu: mięśni, ścięgien, więzadeł, torebek stawowych
- zaburzenia tzw. propriocepcji jako następstwo doznanego urazu tkanek miękkich
- zaburzenia prawidłowej postawy – reedukacja posturalna
- bóle kręgosłupa segmentu szyjnego, piersiowego oraz lędźwiowo-krzyżowego
- neuralgie nerwu trójdzielnego oraz twarzowego
- zaburzenia funkcji wegetatywnych (oddychanie, połykanie, artykulacja)
- leczenie stawów hypermobilnych – stabilizacje stawów kręgosłupa oraz kończyn
- inne
KINESIOLOGY TAPING
Metoda terapeutyczna polegająca na aplikowaniu na ciało w ściśle określony sposób nierozciągliwej lub elastycznej taśmy w postaci wyciętych przez terapeutę kolorowych plastrów. Metoda, która pozwala na osiąganie doskonałych rezultatów terapeutycznych przez działanie sensoryczne plastra kinesiology tape/ k-active tape
Działanie:
- Poprawa priopriorecepcji
- Korekcja ustawienia
- Redukcja lub całkowite usunięcie bólu
- Normalizacja napięcia mięśniowego
- Poprawa mikrokrążenia
- Aktywacja systemu limfatycznego
Zalety:
- Wspieranie procesów leczniczych i wydolnościowych
- Brak negatywnych odczuć skórnych, wysoka tolerancja przez pacjentów
- Brak lub minimalne odczyny alergiczne
- Długi okres użytkowania
- Terapia funkcjonalna 24 h
- Efekt poprawy zauważalny bezpośrednio po aplikacji utrzymujący się po jej usunięciu
- Możliwość stosowania innych form terapeutycznych w tym zabiegów fizykoterapeutycznych
- Plastry są wodoodporne ale i zarazem przepuszczalne dla wody i powietrza
Wskazania:
- Zespoły przeciążeniowe mięśni i stawów
- Zespoły bólowe mięśni i stawów
- Zespoły bólowe i przeciążeniowe kręgosłupa
- Stan po urazach i zabiegach operacyjnych tkanek miękkich(gojenie ran, redukcja obrzęku, poprawa wchłaniania się blizn oraz zwłóknień)
- Zapalenie ścięgien, mięśni, więzadeł
- Obrzęki limfatyczne
Przeciwwskazania:
- Rany i uszkodzenia skóry w miejscu aplikacji
- Wypukłe brodawki w miejscu aplikacji
- Świeże blizny
- Uczulenie naklej zawarty w plastrze
Zastosowanie:
- Medycyna sportowa
- Ortopedia
- Rehabilitacja
- Pediatria
- Neurologia
TERAPIA TLENOWA
Hiperbaryczna terapia tlenowa jest metodą terapeutyczną, która polega na dostarczeniu do organizmu czystego tlenu w środowisku zwiększonego ciśnienia. Zabieg hiperbaryczny to relaksacyjna i nieinwazyjna terapia 93% tlenem, dająca szereg korzyści w wielu wymiarach zdrowia oraz kondycji fizycznej i psychicznej.
Pozytywne skutki użytkowania:
- Wzrost komórek macierzystych
- Odbudowa systemu odpornościowego
- Tworzenie nowych tkanek i naczyń krwionośnych
- Działanie bakterio- i wirusobójcze
- Redukcja obrzęków i stanów zapalnych
- Przyspieszenie procesu gojenia ran
- Pobudzenie metabolizmu
- Detoksykacja i biostymulacja organizmu
- Wzrost syntezy kolagenu
- Regeneracja tkanki kostnej i mięśni szkieletowych
- Wzrost sił życiowych
Przeciwwskazania:
- nieleczona odma płucna oraz choroby płuc z retencją dwutlenku węgla
- stosowanie leków – cytostatyków (Doksorubicyna, Bleomycyna, Cisplatinum) oraz leku Mafenide acetale
- zapalenie nerwu wzrokowego
- ekstrakcja górnego uzębienia
- ciąża
- krwotok
- drgawki
- astma
- infekcja wirusowa
- stany gorączkowe
- schorzenia uszu i zatok
- klaustrofobia
TERAPIA PSYCHOLOGICZNA
Dzieci, tak samo jak dorośli, mogą cierpieć na różne problemy wymagające pomocy specjalisty. Najczęściej decyzja rodziców o skorzystaniu z pomocy psychologa poprzedzona jest okresem bezsilności i braku umiejętności poradzenia sobie z problemami dziecka. W każdym przypadku zakres pomocy i szczegółowe cele terapii ustalamy indywidualnie. Zadaniem psychologa jest informowanie o zmianach, jakie przechodzi dziecko; edukowanie , jak z nim postępować oraz jak zachowanie dorosłych wpływa na emocje dziecka. Często problemy emocjonalne dzieci są wynikiem trudności pojawiających się w rodzinie. Psycholog pomaga w rozpoznawaniu, zrozumieniu i rozwiązywaniu zgłaszanego problemu. W terapii dzieci i młodzieży niezmiernie ważna jest ścisła współpraca rodziców lub opiekunów dziecka z psychologiem, stosowanie się do zaleceń i zaangażowanie całej rodziny.
Terapia to także zaproszenie do uczenia się umiejętności, zachęcania i wspierania dzieci, budowania autentycznej współpracy i szacunku.
Zakres oferowanej pomocy psychologicznej :
- trudności wychowawcze,
- trudności emocjonalne,
- zaburzenia lękowe,
- funkcjonowanie w warunkach stresu,
- niepowodzenia i trudności szkolne,
- funkcjonowanie z przewlekłą chorobą oraz problemy psychosomatyczne,
- kryzys związany ze stratą (rozwód rodziców, odejście bliskiej osoby, zmiana warunków życia),
- trening umiejętności społecznych dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu,
- zajęcia dla dzieci z zaburzeniami rozwoju z wykorzystaniem elementów terapii behawioralnej
TERAPIA PEDAGOGICZNA
zwana reedukacją lub zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi, to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania.
Terapia polega na poprawie funkcjonowania dziecka z szeroko pojętymi deficytami rozwoju, przejawiającymi się trudnościami w różnych dziedzinach uczenia się .
Prowadzone ćwiczenia dostosowane są do poziomu rozwoju dziecka i mają na celu:
- usprawnianie rozwoju motorycznego dziecka (motoryka mała).
- rozwijanie funkcji wzrokowych dziecka
- usprawnianie funkcji słuchowych dziecka:
- usprawniane koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej
- usprawnianie precyzji ruchów rąk –grafomotoryka, planowanie ruchu ręki
- usprawniane koordynacji wzrokowo – ruchowej dziecka
- usprawnianie orientacji przestrzennej
- poprawę koncentracji uwagi:
- usprawnianie procesów poznawczych
- wzbogacanie wiadomości o otaczającym świecie
- wpływanie na rozwój emocjonalny dziecka i kontakty społeczne
GRUPY REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE – ZESPÓŁ SZKOLNO – PRZEDSZKOLNY NR 10 W TOMASZOWIE MAZOWIECKIM
Zajęcia w grupach są organizowane dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, wydane przez poradnię psychologiczno- pedagogiczną.
Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży, o których mowa , od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat. Nadzór pedagogiczny i administracyjny nad grupami rewalidacyjnymi sprawuje Dyrektor Gimnazjum nr 3 im. J. Piłsudskiego w Tomaszowie Maz. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Zajęcia obejmują w szczególności:
- naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
Zajęcia zespołowe prowadzi się w zespołach liczących od 2 do 4 uczestników
Terapia mięśniowo – powięziowych punktów spustowych
Rozluźnienie mięśni przez terapie uciskowe i rozciąganie
Wskazania:
-przeciążenia związane z charakterem pracy
-bóle różnego pochodzenia
-zaburzenia napięcia mięśniowego
-ograniczenia ruchomości
Przeciwwskazania:
-ostre stany zapalne
-świeży uraz
-zakrzepica
-choroby skóry
-choroby zakaźne
-infekcje